Saturday 25 June 2016

Kråkslottet (The Crow Castle) by Ewa Christina Johansson (SWE/ENG)

Kråkslottet by Ewa Christina Johansson
My rating: 4 of 5 stars

SWEDISH REVIEW

På andra sidan hagen höjde kvinnan blicken och stirrade rakt på mig. Det enda jag var helt säker på var att jag blev kall ända in i benen när hon tittade på mig och jag visste att jag inte ville träffa henne närmare än så här.

Vivas storasyster har köpt ett gammalt hus på landet, och där ska Viva tillbringa sommaren. Men huset får henne snart att känna sig illa till mods. För det finns historier om det här kråkslottet. Historier om en kvinna som kallades Silverhäxan och om två flickor som försvunnit spårlöst …

**********

Min förkärlek till spökhus fick mig intresserad av denna bok om en gammalt hus på landet med en mörk historia. Nu läser jag inte så mycket ungdomsböcker, men då och då gör jag ett undantagsfall om boken verkar spännande och jag gillade handlingsbeskrivningen på Kråkslottet.

Jag blev positivt överraskad över hur bra boken är, nu tillhör jag fel åldersgrupp, men jag tyckte boken var välskriven och intressant och till en viss mån spännande. För en person i rätt ålder så är boken troligtvis mycket spännande att läsa. Jag gillar Viva och hennes syster och jag fann mysteriet med huset bra, speciellt intressant var det att få reda på att boken har kopplingar till en tidigare bok; Silverhäxan där My som nämns i denna bok har en stor roll. Det enda som jag tyckte var lite konstigt var hur lätt Tuve accepterade att det var något konstigt med huset. Jag hade inte varit lika lätt att övertyga som han var.

Men allt som allt en bra ungdomsbok som varm skulle rekommendera till spökhusfantaster, eller till läsare som helt enkelt gillar en bra skriven bok med paranormala inslag.

Tack till Massolit Förlag för recensionsexemplaret!

ENGLISH REVIEW

My love for haunted houses got me interested in this book about a house in the country with a dark story. I don't read much young adult, but now and then I do and exception and this book seemed interested and thrilling and I liked the book's description.

I was pleased with the book's story, despite being a bit too mold for the age group for this book. But, I thought the book was well-written and interesting and even a bit thrilling to read. For a person at the right age should this book probably be very thrilling to read. I liked Viva and her sister and I found the mystery with the Crow Castle really good. And, especially interesting was it to learn that this book has a connection to an earlier book; The Silverwitch where My that is mentioned in this book has a large part in. The only thing I found a bit strange is how easy it was for Tuve, the neighbor's son, to accept that there was something weird going on in the house. I would not have been as easy to convince as he was.

The Crow Castle is a good young adult book that I warmly recommend to haunted house lovers or to any readers that like a well-written book with paranormal aspects.

Thanks to Massolit Förlag for the review copy!

No comments:

Post a Comment